Västra Frölunda trampolinklubb

Vi är en ideell förening som är baserad i Europa huset, SCA:s gamla lokaler i Eklanda, Mölndal.

Vi har cirka 100 aktiva medlemmar och 10 tränare som aktivt ägnar sig åt trampolin och DMT under 4–5 dagar i veckan.

De som ingår i styrelsen är alla engagerade i föreningens dagliga verksamhet. Vi är tränare, domare och engagerade föräldrar med ett gemensamt intresse för trampolin.

Sedan år 2000 har trampolin varit en OS-gren. År 2020 skulle vi vara med och arrangera EM i Scandinavium, men det blev tyvärr inställt på grund av covid-19. Vi har gymnaster som tävlar både regionalt och internationellt med betydande framgångar. Vi har även hoppare representerade i ungdomslandslaget. Vi brinner för vår verksamhet och inser vikten av att ha både bredd på regional nivå och framstående gymnaster på elitnivå.

För närvarande tränar vi på 5 trampoliner och 1 DMT (Dubbel Mini Trampolin). Trampolin är ett redskap där gymnastiska övningar utförs, medan DMT är en mindre trampolin för gymnastiska övningar där man landar på en skyddsmatta efter avhopp.

Vår historia

Trampolin var från början en del av Västra Frölunda Frisksportsklubb, som grundades i början av 70-talet av Sven Dalnäs. Trampolin har alltid varit en väsentlig del av klubbens historia, lockande många ungdomar till klubben. Arne Sandberg i Frölunda Kulturhus initierade träningsdelen under den tiden.

Under 80-talet genomgick träningen förändringar och blev allt mer krävande. Det upptäcktes plötsligt att det fanns tävlingar inom trampolin, vilket markerade början på en fantastisk period för klubben. Man började resa runt i landet för att delta i olika tävlingar och syntes mer offentligt genom uppvisningar och möjligheter för allmänheten att prova på hoppning.

Antalet hoppare i de olika landslagen ökade, och klubben utvidgade sina gränser till Europa för att söka nya utmaningar. Kunskapen om trampolinhoppning växte stadigt.

År 2003 blev trampolindelen en egen förening: Västra Frölunda Trampolin Klubb (VFTK), som fokuserade enbart på trampolin och DMT. Samtidigt flyttades hela verksamheten till Slottskogshallen. År 2019 drabbades Slottskogshallen av en brand, och klubben fick temporärt flytta till Europahuset (SCA:s gamla lokaler), där den är belägen idag.